Trening i basseng

Trening i temperert vann til musikk sammen med veiledning i mental fødselsforberedelse er en genial kombinasjon for gravide. Kursene startet i 2014 og til nå har 800 gravide deltatt på 69 kurs. Alle kursene går over 6 uker.

Kursets innhold

  • Kurset er en kombinasjon av fysisk trening og fødselsforberedelse i vann.
  • Kurstimen inneholder lett til moderat utholdenhets- og styrketrening til musikk i vann. Deretter blir det fødselsforberedelse som fokuserer på mental trening, pust- og avspenningsøvelser. 
  • Det er lett å tilpasse intensiteten på øvelsene i vannet etter individuell form. Øvelsene er tilpasset behovene til en gravid kropp, og tar hensyn til de naturlige endringene graviditeten fører med seg. 
  • Kurset varer 1 time på 6 etterfølgende torsdager.

Praktisk informasjon

  • Hele kurset foregår i oppvarmet basseng (33 grader) Spenst Treningssenter på Nesttun . Vi anbefaler å kjøpe nøkkelkort til garderobeskap i resepsjonen.
  • For å dra nytte av kurset må du være svømmedyktig og føle deg trygg i vann.
  • Siden kurset innholder fødselsforberedelse anser vi optimal tidspunkt for deltagelse etter passert svangerskapsuke 20.
  • Vi bruker flyteelementer som hjelpemiddel under hele timen. 
  • Det er trygt for gravide å trene i vann, men ved enkelte tilstander som f.eks. vannavgang, blødninger eller andre tilstander som innebærer en risiko for deg eller barnet fraråder vi at du delta på kurset. Er du usikker snakk med din jordmor eller lege. 
  • Spenst Treningssenter følger krav og retningslinjer som andre kommunale basseng i Bergen.
  • Instruktørene har godkjent livredningskurs i vann og har årlig repetisjon av dette.

Ta gjerne en titt på tilbakemeldinger fra tidligere deltakere.

Vi anbefaler alle å følge smittevernreglene fra Folkehelseinstituttet. På grunn av Covid-19 pandemien har vi redusert antall kursdeltaker til maksimum 10 gravide per kurs. Bruk håndsprit når du kommer og forlater garderoben. Følg enmeters-regelen både i garderobe og basseng. Tiden i garderoben må begrenses til 15min. før og 15min. etter kurstimen. Du kan ikke delta på kurs om du har symptomer på Covid-19.

Vannets fantastiske egenskaper

I vann kan du trene både styrke og utholdenhet. Helsedirektoratet anbefaler vanntrening for gravide (https://helsenorge.no/gravid/trening-graviditet-og-fodsel#Treningsr%C3%A5d-til-gravide

  • Varmt vann mykner opp muskler og sener.
  • Via vannets naturlige motstand (hydrostatisk trykk) øker sirkulasjon i vevet og reduserer risiko for åreknuter og blodpropp.
  • I vann føles kroppen inntil 90% lettere til stort velvære for den gravide særlig med svangerskapets utvikling. Du kan trene i vann helt frem til termin.
  • Kombinasjon av varme og vektløsheten er lindrende på rygg- og bekkenplager.
  • Å trene i vann er svært skånsomt. Vannets naturlige oppdrift har en avlastende effekt på kroppens ledd, sener, bånd og ryggraden. Bevegelser blir lettere.
  • Vann har en masserende effekt på vevet og reduserer ødemer (vannansamling i armer og ben).
  • Varmt vann har en avspennende og smertelindrende effekt som kan være til stor nytte under fødsel og vil gi deg glede allerede under kurset.

Alle som deltar på dette kurset kan få bedriftsavtale på 399,-/mnd ved innmelding på Spenst Nesttun (ordinær pris 550,-/mnd), dette gjelder i kursperioden. For ytterligere informasjon ta kontakt med Spenst.